معرفی بیماری های عفونی شایع در سگ

معرفی بیماری های عفونی شایع در سگ – از این پس قصد داریم شما را با متداولترین بیماری های عفونی در سگ بیشتر آشنا کنیم. عمده این بیماری ها با وجود خطرناک و بعضا مهلک بودن قابل پیشگیری هستند. برای پیشگیری مؤثر ضروری است تا با این بیماری ها بیشتر آشنا شویم.

آنتریت پاروو ویروسی سگ:

آنتریت پاروو ویروسی سگ که اصطلاحا به بیماری پاروو معروف است یک بیماری بسیار شایع در سگ های غیر واکسینه زیر یک سال است. هرچند احتمال بیماری در سگ های بزرگتر و سگ های واکسینه نیز وجود دارد. ویروس عامل این بیماری به شرایط محیطی بسیار مقاوم است به نحوی که اغلب ضدعفونی کننده ها روی آن اثری ندارند و در بین ترکیبات معمول تنها هیپوکلریت سدیم (همان وایتکس) به نسبت یک به ۳۰ روی آن موثر است. بیماری پاروو با علامت تیپیک اسهال خونی معروف است اما الزاما در همه حیوانات این حالت ایجاد نمی شود. استفراغ، بی اشتهایی، بی حالی شدید و عفونت های ثانویه به دلیل تضعیف شدید سیستم ایمنی از سایر علائم شایع است. بسته به سویه ویروس، نژاد حیوان (نژاد روتوایلر به شدت حساس است)، سن ابتلا و مراقبت های درمانی حمایتی برخی حیوانات بعد از یک هفته بهبود می یابند و متأسفانه برخی تلف می شوند. ویروس عامل بیماری از طریق دهان وارد بدن می شود و در صورت حساس بودن حیوان بین ۹-۲ روز بعد علائم بیماری به صورت تب، بی اشتهایی، استفراغ شدید، اسهال (عمدتا خونی)، بی حالی و نهایتا زمینگیری بروز می یابد.

مهمترین اقدام مراجعه بدون معطلی به دامپزشک است. چون حیوان در این حالت به دلیل سن عمدتا پایین، دفع شدید آب و املاح به دلیل اسهال و استفراغ و ورود باکتری ها به خون به شدت به اقدامات اورژانسی نظیر سرم تراپی، آنتی بیوتیک تراپی و اقدامات حمایتی دیگر نیازمند است. بسیاری از این بیماران با مراجعه بموقع به دامپزشک بهبود می یابند اما متاسفانه تأخیر در شروع درمان مناسب علت اصلی مرگ و میر ناشی از پاروو می باشد.

معمولا حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از شروع بیماری توصیه می کنیم حتی با وجود علائم تهوع، تغذیه دستی با احتیاط آغاز شود. زیرا بی غذایی در ادامه می تواند بسیار مشکل ساز باشد و احتمال بهبودی را کاهش دهد.

انتقال بیماری بین توله ها بسیار سریع رخ می دهد ضمن اینکه به دلیل مقاوم بودن ویروس در محیط احتمال اینکه ویروس از محیط آلوده بیرون مثلا با کف کفش به منزل منتقل شود بسیار زیاد است. بنابراین توصیه اکید بر این است که اولا تا زمانی که از آخرین واکسن پلی والان حیوان حداقل سه هفته نگذشته است به هیچ عنوان حیوان را برای پیاده روی به خارج از منزل نبرید و علاوه بر این، ارتباط حیوان با سگ های دیگر در این بازه زمانی به حداقل ممکن برسد. ضمنا به دلیل اینکه امکان انتقال به صورت مکانیکی (خصوصاً از طریق کفش) به داخل منزل وجود دارد در این خصوص نیز تمهید لازم را درنظر بگیرید.

بهترین راه پیشگیری از وقوع بیماری پاروو در سگ واکسیناسیون بموقع و کامل است. بر مبنای واکسن های موجود در ایران توصیه می کنیم سه نوبت واکسیناسیون به فاصله هر سه ماه از حدود دو ماهگی آغاز شود. بدین ترتیب احتمال بروز بیماری در سگ بسیار کاهش می یابد.

جناب آقای دکتر امیر کمیلیان

متخصص بیماری های حیوانات خانگی (سگ و گربه)

برای مطالعه مطالب پیشگیری مقدم بر درمان اینجا را کلیک کنید.