مزایای عقیم سازی سگ و گربه

مزایای عقیم سازی سگ و گربه ، یکی از سوالات اساسی که طی سالیان متمادی بارها از همکاران دامپزشک پرسیده شده لزوم یا اهمیت عقیم سازی سگ و گربه می باشد. جهت پاسخ صحیح به این سوال بهتر است به تفکیک در خصوص گربه ماده، گربه نر، سگ ماده و سگ نر صحبت شود.

۱. گربه ماده: گربه های ماده به طور معمول بین ۶ تا ۹ ماهگی به سن بلوغ می‌رسند و از این زمان معمولا از حدود بهمن ماه تا شهریور ماه تقریبا هر دو هفته علائم فحلی را نشان می دهند که مهمترین آنها سر و صدای زیاد و تمایل حیوان به خروج از منزل است. در صورتی که حیوان جفت گیری کند و باردار شود حدود دو ماه بارداری و شاید تا یک ماه پس از زایمان علائم فحلی قطع می‌شود و پس از آن مجددا شروع خواهد شد. در صورتی که حیوان باردار نشود ریسک ابتلا به عفونت رحم که عارضه ای بسیار خطرناک است و نیز تومورهای بدخیم پستان به شدت افزایش می یابد. در صورتی که گربه ماده قبل از اولین فحلی به شیوه ای اصولی عقیم شود علاوه بر اینکه بی قراری و سروصدای مکرر حیوان (که طی فحلی مشاهده می شود) رخ نمی دهد، احتمال عفونت رحم و تومورهای پستانی نزدیک به صفر خواهد شد. بدین ترتیب کیفیت و کمیت زندگی حیوان به نحو قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

۲. گربه نر: گربه های نر هم عمدتا قبل از یک سالگی به بلوغ می رسند. تغییرات هورمونی ایجاد شده در گربه های نر عمدتا سبب می شود حیوان به دنبال مشخص کردن قلمروی خود در منزل باشد. برای این منظور بسیاری از گربه های نر بعد از بلوغ شروع به رفتار “نشانه گذاری” یا همان اسپری کردن ادرار خود در نقاط مختلف منزل می کنند که رفتاری غیر قابل تحمل است. ضمنا این گربه ها تمایل بسیار به خروج از منزل و نزاع با گربه های نر دیگر (جهت حفظ قلمرو) و نیز جفت گیری با گربه های ماده دارند. تمام این موارد حیوان را به عفونت های ویروسی شایع و خطرناک نظیر FIV و FeLV بسیار مستعد می کنند. بنابراین عقیم سازی بموقع گربه نر یعنی حتی الامکان قبل از بلوغ علاوه بر جلوگیری از رفتار نشانه گذاری، باعث پیشگیری از بیماری های ویروسی خطرناک نیز خواهد شد.

۳. سگ ماده: سگ های ماده بسته به شرایط ژنتیکی و نژادی معمولا بین ۶ تا ۱۲ ماهگی به بلوغ می رسند. تغییرات هورمونی ایجاد شده طی بلوغ سبب می شود که سگ ماده بسته به شرایط نژادی و فردی سالیانه بین یک تا سه بار علائم خونریزی زمان فحلی را نشان دهند که هر دوره ممکن است بین ۷ تا ۳۰ روز بطول بیانجامد. در طی این زمان حیوان اجازه جفت گیری نمی دهد ولی باعث جلب سگ های نر عقیم نشده می شود. پس از طی دوره خونریزی در صورتی که امکان جفت گیری فراهم باشد احتمال بارداری وجود دارد. بسیاری از افراد امکان نگهداری از توله های جدید را ندارند چرا که اصولا نگهداری توله های متعدد زایمان های مختلف حیوان چندان امکان پذیر بنظر نمی رسد. برخی نیز صرفا به دنبال این هستند که در این دوران مراقب باشند که حیوان جفت گیری نکند تا باردار نشود؛ در حالی که اگر حیوان علاوه بر اینکه عقیم نشده است امکان بارداری هم نداشته باشد به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده به شدت مستعد عفونت چرکی رحم (پیومتر) خواهد بود. تومورهای پستانی نیز بیش از نیمی از موارد سرطان سگ های ماده را تشکیل می‌دهند که در صورت عقیم سازی بموقع یعنی حتی الامکان قبل از اولین فحلی، علاوه بر از بین رفتن خطر ابتلا به عفونت رحم که عارضه ای بسیار شایع و خطرناک در سگ های ماده عقیم نشده میانسال و پیر است، احتمال بروز تومورهای پستانی را نیز نزدیک به صفر خواهد رساند.

۴. سگ نر: سگ های نر بسته به جثه، شرایط فردی، ژنتیکی و نژادی معمولا بعد از ۷ ماهگی تا حدود یک سالگی به بلوغ می رسند. رفتار نشانه گذاری که در گربه های نر ذکر شد در سگ های نر نیز به طرز ناراحت کننده ای بعد از بلوغ مشاهده می شود ضمن اینکه به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده رفتارهای نامطلوب دیگری نیز با افزایش سن در این حیوانات دیده می شود. رفتارهای پرخاشگرانه خطرناک خصوصا در مقابل سگ های نر دیگر از سایر مشکلات پس از بلوغ است. علاوه بر این موارد، تمامی سگ های نر عقیم نشده که امکان جفت گیری مکرر در طول زندگی ندارند از حدود ۵ سالگی به بعد به درجات مختلف دچار بزرگی پروستات می شوند که از علائم آن یبوست، لنگش های متناوب و اختلال در دفع ادرار است. در چنین شرایطی برای رفع مشکل بزرگی پروستات نیاز به جراحی وجود دارد که با عقیم سازی حیوان در سنین جوانی می توان علاوه بر پیشگیری از اختلالات متعدد رفتاری، از عارضه بزرگی خوش خیم پروستات نیز به طور کامل پیشگیری نمود.

جناب دکتر کمیلیان متخصص درمان و نگهداری سک و گربه

برای مطالعه مطالب مرتبت با ” پیشگیری مقدم بر درمان” اینجا را کلیک کنید.